Hoe zal het openbaar vervoer er in de toekomst uitzien? Dat wordt snel de hamvraag, met OEM's, aanbieders van micromobiliteit, vervoersautoriteiten en overheidsfunctionarissen die allemaal hun versie van de ultieme stedelijke mobiliteitsvisie aanbieden. Met al deze partijen is er een onvermijdelijk getouwtrek tussen innovatie en regelgeving.
E-scooters: een wankele introductie
Neem de explosieve groei van e-scooters in de stedelijke mobiliteit. Nieuwe merken als Voi, Tier, Lime, Bright en Bird stonden plotseling in elke hoek van de stad. E-scooters, die geen lawaai maken, geen uitstoot veroorzaken en een technologiegedreven ride-sharing model bieden, leken het ideale antwoord op de verkeersproblemen en emissiereductiedoelstellingen van de meeste steden. Met hun komst kwam er echter ook een tegenreactie, veroorzaakt door zorgen over de veiligheid van voetgangers en onverantwoordelijk (en in sommige gevallen roekeloos) scooter gedrag.
De wereldwijde pandemie biedt een katalysator voor nieuwe mobiliteitsgewoonten
Toen kwam de wereldwijde pandemie, een onvoorziene ontwikkeling die een even onverwachte impact had op de stedelijke mobiliteit. Het begin van de pandemie, met de bijbehorende financiële onzekerheid, leidde tot een golf van ontslagen bij enkele van de belangrijkste spelers op het gebied van micromobiliteit, zoals Bird en Lime. Nu zien analisten echter nieuwe mobiliteitstrends opkomen, die de e-scooterindustrie nieuw leven inblazen.
In een McKinsey-rapport van juli 2020 wordt benadrukt dat een in de VS gevestigd micromobiliteitsbedrijf de gemiddelde reisafstanden sinds het begin van de pandemie met 26% heeft zien toenemen. In sommige steden, zoals Detroit, is dit cijfer zelfs met 60% gestegen. Andere spelers hebben ook een toename gezien van het aantal nieuwe scooterrijders, herhalingsrijders en de ritduur, waarbij zij hebben vastgesteld dat de gemiddelde scooterrit meer dan 50% langer is dan vóór de pandemie.
Nieuwe gebruiksmogelijkheden stimuleren de vraag naar e-scooters
Steden hebben ook een verandering gezien in de gebruiksmogelijkheden die het gebruik van e-scooters stimuleren. Vanwege hygiëne en infecties hebben veel consumenten zich afgekeerd van het openbaar vervoer en micromobiliteit omarmd als een veiligere manier om zich in de stad te verplaatsen. E-scooters zijn populaire vervoersmiddelen geworden voor essentiële werknemers, waarbij sommige aanbieders hun diensten gratis aanbieden om gezondheidswerkers van en naar het werk te vervoeren. En steden zijn ook begonnen met het herstructureren van stedelijke omgevingen om beschermde ruimtes te creëren voor fietsen en scooters. Plotseling is de waarde van e-scooters duidelijker geworden, en we zien ze een centrale rol spelen in de toekomstige mobiliteitsvisie van veel steden. Het lijkt waarschijnlijker dan ooit dat e-scooters een rol zullen spelen in het bepalen van de toekomst van stedelijke mobiliteit. De vraag is dan, hoe zorg je er als innovatief micro-mobiliteitsbedrijf voor dat je er deel van uitmaakt?
De toekomst van mobiliteit ligt nog voor het grijpen
Voorlopig lijkt het erop dat innovatie en regelgeving hand in hand kunnen gaan. Stadsplanners beseffen de voordelen van e-scooters en willen het stadslandschap opnieuw inrichten om ruimte te bieden aan gebruikers van micromobiliteit. Aan de innovatieve kant moeten e-scooterfabrikanten en andere spelers op het gebied van micromobiliteit hun steentje bijdragen om ervoor te zorgen dat zij de noodzakelijke context bieden voor het succes van hun technologie.
Bij Sefo, geloven we dat e-scooters een rol zullen spelen in de toekomst van mobiliteit. En we hebben een lange geschiedenis van samenwerking met mobiliteitsbedrijven om ervoor te zorgen dat hun technologische innovaties met succes worden ingevoerd. Een van de belangrijkste dingen die we hebben geleerd is het belang van het bieden van context. Onze ervaring is dat fabrikanten van mobiliteit drie dingen in gedachten moeten houden bij het ontwikkelen van nieuwe mobiliteitstechnologie:
-
Bekijk het product vanuit het oogpunt van de gebruiker. Geen enkele mobiliteitsoplossing wordt in een vacuüm gebruikt. Gebruikers van micromobiliteit hebben te maken met andere scooters en fietsen, bussen, trams, treinen en voetgangers. Ontwerp de mobiliteitsoplossing daarom met het hele vervoersecosysteem in gedachten. Dit houdt in dat moet worden samengewerkt met stadsplanners en ontwikkelaars om holistische micromobiliteitsoplossingen te creëren.
-
Test, test en nog eens test. Het is onmogelijk om alle manieren te voorspellen waarop gebruikers zullen reageren op uw product. Door vroeg in het proces te testen, kunt u deze onverwachte reacties ontdekken en uw product dienovereenkomstig aanpassen.
-
Help uw klanten de waarde van uw product te begrijpen. Educatie is een cruciaal onderdeel van het op de markt brengen van nieuwe technologieën.
- En vooral: wees snel, wees moedig en heb plezier in het creëren. De toekomst van micromobiliteit wacht op niemand.
Laat een reactie achter
Deze site wordt beschermd door hCaptcha en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van hCaptcha zijn van toepassing.